STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
W MINISTERSTWIE PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 5 GRUDNIA 2008 ROKU
W SPRAWIE NADGODZIN KIEROWNIKÓW
Na podstawie art. 1514 k.p. pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem
pracy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych wykonują, w razie
konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia
oraz dodatku. Jedynie kierownikom wyodrębnionych komórek organizacyjnych
przysługuje prawo do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach
nadliczbowych za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę lub
święto, jeżeli za pracę w takim dniu nie otrzymali w zamian innego dnia wolnego
od pracy.
W myśl art. 128 § 2 k.p.,
pracownikami zarządzającymi w imieniu pracodawcy zakładem pracy są pracownicy
kierujący jednoosobowo zakładem pracy, zastępcy pracowników kierujących
jednoosobowo zakładem pracy, pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu
zarządzającego zakładem pracy, główni księgowi.
Kodeks pracy nie definiuje pojęcia
"kierownicy wyodrębnionych jednostek organizacyjnych". Przyjmuje się
jednak, że istotne znaczenie ma "wyodrębnienie" danej jednostki w
strukturze organizacyjnej zakładu, czyli przyznanie danej jednostce pewnej
autonomii oraz przypisanie jej pewnych stałych funkcji i zadań, które powinno
znaleźć odzwierciedlenie w aktach organizacyjnych danej jednostki.
Pracownikiem na stanowisku kierowniczym
jest więc osoba, której głównym zadaniem jest organizowanie i kierowanie
procesem pracy w wyodrębnionej komórce organizacyjnej. W świetle orzecznictwa
sądowego jeżeli pracownik kieruje wyodrębnioną komórką organizacyjną, a którego
obowiązki nie ograniczają się do organizowania kontroli i nadzorowania
czynności pracowników podległej sobie komórki, lecz polegają na wykonywaniu
pracy na równi z nimi, nie zajmuje stanowiska kierowniczego w rozumieniu
przepisów kodeksu pracy. Wzmianka w umowie o pracę, iż zajmowane przez
pracownika stanowisko ma charakter stanowiska kierowniczego, nie ma tutaj
decydującego znaczenia. (wyrok Sądu Najwyższego z 17 listopada 1981 r., I PR
92/81; OSNC z 1982 r. nr 5-6, poz. 82, wyrok z 13 stycznia 2005 r., II PK
114/04; OSNP z 2005 r. nr 16, poz. 245).
Jeżeli zatem pracownik jest pracownikiem
zarządzającym lub kierującym wyodrębnioną komórką organizacyjna w powyższym
rozumieniu to, w razie konieczności, może wykonywać pracę w godzinach
nadliczbowych pracy bez prawa do normalnego wynagrodzenia i dodatku z tego
tytułu. Departament informuje także, że z powyższych unormowań nie wynika
jednak, że wymienionych pracowników nie dotyczą obowiązujące normy czasu pracy,
i że świadczenie pracy poza normalnymi godzinami pracy jest stałym elementem
związanym z zajmowaniem określonego stanowiska kierowniczego.
Użyty w art. 1514 § 1 k.p. zwrot "w razie konieczności" wskazuje
bowiem, że praca poza normalnymi godzinami pracy, również w tym przypadku
powinna przypadać tylko na czas takiej konieczności, kiedy wymagają tego
aktualne potrzeby, nie zaś stale. Musi to więc być zdarzenie odbiegające od
sytuacji normalnej (typowej) i to w wyjątkowy sposób.
Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z 14
maja 1998 r., I PKN 12/98 (OSNAP 1999, nr 10, poz. 343) zwrot "w razie
konieczności" należy rozumieć wąsko, jako sporadyczną potrzebę uzasadnioną
sytuacją szczególną, niecodzienną, niezwykłą, nadzwyczajną, wyjątkową, nie zaś
jako stałe wykonywanie pracy ponad obowiązujący pracownika czas pracy.
Ponadto w wyroku tym SN stwierdził, że
pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze, tak jak inni pracownicy, objęci są
obowiązującymi normami czasu pracy. Stąd też wszystkie przepisy ograniczające
ich czas wolny i prawo do wypoczynku należy wykładać ściśle. Takimi
okolicznościami mogą być przykładowo nagłe zlecenie wytworzenia dodatkowej
partii towaru, awaria, niespodziewana nieobecność innego pracownika.
Jednocześnie Departament pragnie
podkreślić, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie jest upoważnione do
rozstrzygania indywidualnych spraw pracowniczych i zajmowania stanowiska w
sprawach wymagających badania i oceny okoliczności faktycznych. Organem
ustawowo uprawnionym do oceny przestrzegania przepisów prawa pracy oraz do
udzielania porad i informacji w tych sprawach jest Państwowa Inspekcja Pracy.